Jag arbetar som organisationspsykolog. Det innebär att jag är ett bollplank, en reflektionspartner och därutöver bistår chefen med råd och stöd vid: - Rekrytering, med personlighets-, begåvningstest och djupintervju, eller som second opinion. - Konflikthantering - Stressad utbränd personal, rehab- eller förebyggande samtal - Utredningar om kränkande särbehandling eller sexuella trakasserier

- MyNeeds behovsanalys. För att utveckla samarbete och motivation i personalgruppen. Du som chef får snabbt en bild av vad som engagerar dina medarbetare och hur olikheter i en personalgrupp kan bli en styrka och inte ett irritationsmoment.

Det är ett analysverktyg som bygger på den socialpsykologiska teorin SDT, Self Determination Theory. Vi har alla olika psykologiska behov, ibland omedvetna, som vi behöver tillgodose för att må bra och känna oss motiverade. Behoven är Bidra, Samhörighet, Utveckling, Signifikans, Trygghet och Variation. Inget är bättre eller sämre, eller rätt eller fel. En person med ett starkt behov av trygghet vill ha ordning och reda, förutsägbarhet och är en fena på riskanalyser. En med behovet variation är kreativ, gillar effektivitet och har ofta en sprudlande energi. Båda fyller viktiga funktioner men de kan ibland kollidera och ha litet svårt för varandra.

Metod: Chefen gör först MyNeedsanalysen och får återkoppling på resultatet. Medarbetarna gör också analysen och får sin individuella återkoppling. Därefter får chefen ta del av allas resultat. Resultatet läggs på en spelplan och visar vilken kultur som råder på arbetsplatsen. Dvs vilka behov är i majoritet och styr vad som är “rätt”? Sedan hålls en workshop med chef och medarbetare. Alla får ta del av varandras profiler och man tränar sig i att förstå “motsatta” behov. Allt för att kunna dra nytta av olikheter på riktigt.

Chefs- och ledarutveckling: För att kunna leda andra måste du kunna leda dig själv. Och för att leda dig själv måste du känna dig själv. Självkännedom gör dig genuin och trovärdig. Den ger dig en tydlighet och en struktur i tanke och handling. Därefter krävs också mod att kunna genomföra det du anser viktigt. Det gäller ledarskapet men även i livet i stort. Du får diskutera och reflektera över din vardag som chef och ledare. Syftet med samtalen är att du ska utveckla ditt bästa sätt att leda. Det gör du genom en större insikt om hur du fungerar som chef och hur du påverkar dina medarbetare. 

Jag arbetar både med enskilda chefer och med ledningsgrupper.

COACHING. Jag är medlem i nätverket “Coachande psykologer”

Coaching var från början något som i stort sett bara fanns inom idrottens värld. Idag finns det överallt och kan betyda nästan vad som helst. Det finns säljcoacher, livscoacher, hälsocoacher, chefscoacher. Om man vill bli coach, finns det flera organisationer som erbjuder kortare eller längre kurser för att bli certifierad.

Psykologiprofessor Reinhard Stelter vid Köpenhamns Universitet gör en ansats att klargöra skillnaden mellan olika sorters coaching i sin bok A Guide to Third Generation Coaching. Han tycker sig se ett tydligt utvecklingsperspektiv.

Första generationens coaching är problem- och målfokuserad, med tydligt ursprung i idrottens värld. Syftet med denna typ av coaching är att förbättra något som inte är tillräckligt bra, att öka prestation och nå konkreta resultat. Coachen är experten som hjälper klienten att formulera mål och träna på nya beteenden.

Andra generationens coaching fokuserar på framtiden och möjliga lösningar. Syftet är att hjälpa klienten att hitta motivation och se världen ur en annan vinkel. Fokus är på styrkor, goda exempel och utveckling. Tankar och metoder hämtas bland annat från positiv psykologi. Coachens roll blir mer en facilitator som ställer utforskande frågor och leder samtalet.

Tredje generationens coaching har fokus på dialog, reflektion och värderingar. Syftet är att skapa mening och djupare förståelse av sig själv, andra och sammanhangen. Samtalet fokuserar på dilemman där enkla svar saknas. Coachen blir en litet mer jämbördig samtalspart, som också själv behöver öppna upp för att bli överraskad och se nya perspektiv.

Professor Stelter menar att efterfrågan ökar på den tredje generationens coaching och att det finns goda skäl till det.

I vårt globala, hyperkomplexa samhälle är behovet av och kravet på lärande och utveckling livslångt. Att kunna reflektera och se sig själv i relation till det större sammanhanget blir helt enkelt allt viktigare. I vår tid då alla auktoriteter utmanas och kunskapen inte längre är i händerna på experter, måste man stå stadigt i sig själv och sina värderingar

När omvärlden förändras i allt högre takt, liksom graden av oförutsägbarhet, kommer ledarskapet i allt högre grad att handla om att förstå och hantera komplexitet. Vi behöver lära oss att leva med större osäkerhet och avsaknad av enkla lösningar. Och våra ledare behöver vara förebilder i att hantera den frustration som osäkerheten skapar.

Tredje generationens coaching utgår ifrån att det är en illusion att det går att skapa klarhet och trygghet i alla situationer. Om du delar den uppfattningen kan en klok, erfaren coach med psykologutbildning kanske vara något för dig. Som coachande psykolog erbjuder jag ett reflektionsutrymme och en process som utvecklar större frustrationstolerans och förmågan att ta sin auktoritet i ledarrollen.